google-site-verification: googlea08a3994508d6838.html

Biography

According to the musical context, Massimo Pinca plays the double bass, the Viennese violone, the G and D violones as well as the electric bass. Grown up in Southern Italy, self taught jazz musician, he has been pupil of Alberto Bocini in Fiesole and then in Geneva for the classical double bass. He holds a Law degree from the Lecce University (2001), a double bass diploma from the Florence Conservatory (2004), a Master in music performance (2011) and a Master in music pedagogy (2013) from the Haute Ecole de Musique de Genève. Over the years, he got more and more interested to the study of historical informed performance practice. This multifaceted interest for music resulted in hundreds of concerts in four continents and several recordings (Sony Classical, Pentatone, Chandos, Hyperion) with symphonic orchestras, baroque ensembles, jazz combos and world music bands. His eclectic approach to bass playing earned him the invitations to join steadily the Fanfareduloup Orchestra (2012) and the Geneva Camerata (2013). A passionate pedagogue, he's been teaching double bass at the Scuola di Musica di Fiesole from 2005 to 2009 and since 2011 at the Conservatoire Populaire de Genève. He's been assistant researcher for the project “Orchestral double bass practice and pedagogy in the nineteenth century” at the Haute ecole de musique de Genève. An article of his on this topic will be published in 2014 on the review Ad ParnassumA Journal of Eighteenth- and Nineteenth-Century Instrumental Music.


Selon le contexte musical, Massimo Pinca joue de la contrebasse, du violone viennois, du violone en sol et en ré, de la basse électrique. Originaire d'Italie du sud et musicien jazz autodidacte, il a été élève de Alberto Bocini pour la contrebasse classique à Fiesole puis à Genève. Il a été lauréat en droit à l'Université de Lecce (2001), il a obtenu un diplôme de contrebasse au conservatoire de Florence (2004), un Master en interprétation musicale (2011) et un Master en pédagogie musicale (2013) à la Haute Ecole de Musique de Genève. Au long des années il s'est de plus en plus intéressé aux pratiques musicales historiques. Son multiforme intérêt pour la musique a eu pour résultat des centaines de concerts dans quatre continents e de nombreux enregistrements (Sony Classical, Pentatone, Chandos, Hyperion) avec des orchestres symphoniques, des ensembles baroques, des groupes de jazz et de musique du monde. Cet approche éclectique lui a valu l'invitation à rejoindre le Fanfareduloup Orchestra (2012) et la Geneva Camerata (2013). Pédagogue passionné, il a enseigné la contrebasse à l'Ecole de musique de Fiesole de 2005 à 2009 et depuis 2011 il est professeur au Conservatoire Populaire de Genève. Il a été assistant de recherche pour le projet « Pédagogie et pratique de la contrebasse d'orchestre au XIXe siècle » à la Haute Ecole de Musique de Genève. Un article à ce sujet va paraître en 2014 sur la revue Ad parnassum A Journal of Eighteenth- and Nineteenth-Century Instrumental Music.

© Massimo Pinca 2013